Suku Banjar
Banjar
|
Jumlah penduduk
|
4.5
juta
|
Kawasan ramai penduduk
|
Kalimantan Selatan (Indonesia):
2,271,586
Kalimantan Timur (Indonesia): 500,000 Kalimantan Tengah (Indonesia): 500,00 Indragiri Hilir: 175,000 Malaysia: 538,826 |
Bahasa
|
Agama
|
Kelompok etnik berkaitan
|
Orang Banjar merupakan suku peribumi bagi sebahagian besar wilayah Kalimantan Selatan, kecuali di Kabupaten Kota Baru.
Mereka menggunakan bahasa Banjar,
yang pada asasnya adalah bahasa Melayu. Nama Banjar diperolehi dari Kesultanan
Banjarmasin atau dipendekkan menjadi Banjar, bertepatan dengan nama ibukota
pada mula berdirinya.
Asal usul orang
Banjar
Terdapat sekurang-kurangnya dua
pendekatan yang cuba menerangkan mengenai asal usul orang Banjar. Pertama,
pendekatan primordialisme yang dikemukakan oleh Alfani Daud. Kedua, pendekatan
konstruktifis atau situasionalis yang pada mulanya dikemukakan oleh Idwar Saleh
(1986), kemudian dikembangkan oleh Marko Mahin (2004).
Pendekatan
primordialisme
Mengikut Alfani Daud (1997; 2004: 85)
suku bangsa Banjar ialah penduduk asli sebahagian wilayah provinsi Kalimantan
Selatan, iaitu selain kabupaten Kota Baru. Mereka itu diduga berintikan
penduduk asal Sumatera atau daerah sekitarnya lebih dari seribu tahun yang
lalu. Setelah berlalu masa yang lama sekali, dan setelah bercampur dengan
penduduk yang lebih asli, yang biasanya dinamakan secara umum sebagai
suku Dayak,
dan dengan imigran yang datang kemudian, akhirnya terbentuklah setidak-tidaknya
lima subsuku, iaitu:
Banjar Pahuluan
Banjar Batang Banyu
Banjar Kuala
Banjar Alai
Banjar Kaluak
Orang Pahuluan pada asasnya ialah penduduk daerah lembah sungai-sungai (cabang Sungai Negara) yang berhulu ke Pegunungan Meratus. Orang Batang Banyu mendiami lembah Sungai Negara, sedangkan orang Banjar Kuala mendiami daerah sekitar Banjarmasin dan Martapura. Bahasa yang mereka kembangkan dinamakan bahasa Banjar, yang pada asasnya ialah bahasa Melayu - sama halnya seperti ketika mereka berada di daerah asalnya di Sumatera atau sekitarnya - yang di dalamnya terdapat banyak sekali kosa kata yang berasal dari kosa kata dayak dan Jawa.
Nama Banjar diperoleh kerana mereka
dahulu, sebelum dihapuskan pada tahun 1860, adalah warga Kesultanan Banjarmasin
atau dianggap sebagai Banjar, sesuai dengan nama ibukotanya pada masa mula-mula
didirikan. Ketika ibukota dipindahkan arah ke pedalaman, terakhir di Martapura,
nama Banjar tersebut nampaknya sudah diterima umum dan tidak berubah lagi
Pendekatan
konstruktifis atau situasionalis
Profil Pembesar Kerajaan Banjar sekitar tahun 1850. Koleksi Muzium Lambung Mangkurat. |
Mengikut Idwar Saleh (1986: 12) pula, sebelum dan pada awal berdirinya Kesultanan Islam Banjar, etnik Banjar pada waktu itu belum menjadi identiti suku atau agama, dan hanya sebagai identiti diri yang merujuk pada kawasan teritorial tertentu yang menjadi tempat tinggal mereka.
Idwar Saleh menyimpulkan suku Banjar
terdiri dari tiga subetnik berdasarkan wilayah tempat tinggal mereka dan unsur
pembentukan suku:
Banjar Pahuluan; campuran Melayu dan
Bukit (Bukit sebagai ciri kelompok).
Banjar Batang Banyu; campuran Melayu,
Maayan, Lawangan, Bukit dan Jawa (Maanyan sebagai ciri kelompok)
Banjar Kuala; campuran Melayu, Ngaju,
Barangas, Bakumpai, Maayan, Lawangan, Bukit dan Jawa (Ngaju sebagai ciri
kelompok)
Budaya dan agama
Dari segi agama, boleh dikatakan semua
orang Banjar memeluk agama Islam. Dan mereka pada umumnya ialah orang yang taat
menjalankan perintah agamanya. Beberapa ulama terkenal
nusantara adalah terdiri dari orang Banjar.
Penghijrahan ke
Sumatera dan Malaysia
Suku Banjar yang tinggal di Sumatera
dan Malaysia merupakan anak cucu dari para penghijrah etnik Banjar yang datang
dalam tiga gelombang migrasi besar.
Pertama, pada tahun 1780 terjadi
penghijrahan besar-besaran ke pulau Sumatera. Etnik Banjar yang menjadi
pendatang ketika itu adalah para penyokong Pangeran Amir yang kalah dalam
perang saudara Kerajaan Banjar, iaitu Pangeran Tahmidullah.
Mereka terpaksa melarikan diri dari wilayah Kerajaan Banjar kerana sebagai
musuh politik mereka sudah dijatuhkan hukuman mati.
Kedua, pada tahun 1862 terjadi lagi
penghijrahan besar-besaran ke pulau Sumatera. Etnik Banjar yang menjadi
pendatang ialah para pendukung Pangeran Antasari dalam kemelut Perang Banjar.
Mereka terpaksa melarikan diri dari pusat pemerintahan Kerajaan Banjar di kota
Martapura atas alasan yang sama. Pasukan Residen Belanda yang menjadi musuh
mereka dalam Perang Banjar yang sudah menguasai kota-kota besar di wilayah
Kerajaan Banjar.
Ketiga, pada tahun 1905 etnik Banjar
kembali melakukan penghijrahan besar-besaran ke pulau Sumatera. Kali ini mereka
terpaksa melakukannya kerana Sultan Muhammad Seman yang menjadi Raja di
Kerajaan Banjar ketika itu mati syahid di tangan Belanda.
Penghijrahan suku Banjar ke Sumatera
khususnya ke Tembilahan, Indragiri Hilir sekitar tahun 1885 di masa
pemerintahan Sultan Isa, raja Indragiri sebelum raja yang terakhir. Tokoh etnik
Banjar yang terkenal dari daerah ini ialah Syekh Abdurrahman Siddiq Al Banjari
yang berasal dari Martapura, Banjar yang memegang jawatan sebagai Mufti
Kerajaan Indragiri.
Dalam masa-masa tersebut, suku Banjar
juga berhijrah ke Malaysia antara lain ke negeri Kedah, Perak (Kerian, Sungai Manik, Bagan Datoh), Selangor (Sabak Bernam, Tanjung Karang), Johor(Batu Pahat)
dan di Malaysia Timur, Sabah (Sandakan, Tenom, Keningau, Tawau), Sarawak (Kuching, Sri Aman).
Tokoh etnik Banjar yang terkenal dari Malaysia adalah Syeikh Husein Kedah Al Banjari, iaitu
bekas mufti Kerajaan Kedah. Salah seorang etnik tokoh Banjar dari Malaysia yang
terkenal ketika ini ialah Dato Seri Harussani
bin Haji Zakaria yang menjadi Mufti Kerajaan Negeri Perak.
Daerah yang paling ramai terdapat etnik
Banjar di Malaysia adalah daerah Kerian di Negeri
Perak Darul Ridzuan. Organisasi suku Banjar di Malaysia adalah Pertubuhan Banjar Malaysia.
Hubungan dengan
kaum Dayak
Hubungan antara suku Banjar dan
kaum Dayak selalunya
dalam keadaan baik. Beberapa kaum Dayak masuk Islam dan berasimilasi dengan
budaya suku Banjar serta memanggil diri mereka orang Banjar. Kaum Dayak
menganggap suku Banjar sebagai saudara. Ini diperkuatkan lagi dengan banyaknya
perkahwinan antara suku Banjar dan kaum Dayak termasuk pada peringkat raja.
Contohnya, Biang Lawai, isteri kepada raja Banjar adalah dari etnik Dayak
Ngaju.
Hubungan ini menjadi kuat apabila
mereka berhadapan dengan penjajahan. Mereka bersama-sama berperang dan beberapa
pejuang yang terlibat dalam Perang Banjar adalah
dari etnik Dayak. Contohnya.
Panglima Batur, dari etnik Dayak Siang
Murung
Panglima Wangkang, ayahnya Dayak
Bakumpai dan ibunya Banjar
Panglima Batu Balot (Tumenggung Marha
Lahew), pahlawan wanita yang menyerang Kubu Muara Teweh pada tahun 1864-1865.
Rujukan
Dr.Mohamed Salleh Lamry, Orang Banjar dan Dayak di Kalimantan
Selatan: Asal Usul dan Perhubungan Mereka
Bacaan lanjut
Agama dan
Etnisitas: Kajian Tentang Asal Usul Pembentukan Etnis Banjar. Kandil. Edisi 6, Tahun 11, Ogos-Oktober
Alfani Daud. 1997. Islam dan
Masyarakat Banjar: Deskripsi dan Analisa Kebudayaan Banjar. Jakarta:
Rajawali Press.
Alfani Daud. 2004. Islam dan
Asal-Usul Masyarakat Banjar. Kandil. Edisi 6, Tahun 11, Ogos-Oktober.
Marko Mahin. 2004. Urang
Banjar: Identitas dan Etnisitas di Kalimantan Selatan. Kandil. Edisi 6,
Tahun 11, Ogos-Oktober.
Sumber: Wikipedia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan