Enjoyscrap.com Get ISLAMIC-Graphics


Cari Makan di Thailand..

Saya baru sahaja balik dari Hat Yai...ikut jiran tempat saya yang bersuamikan orang Thai...kampung jiran saya tu di Chana Thai...

Apa yang menarik nak saya ceritakan di sini tentang makanan mereka yang sempat saya rasa....ada gak yang saya terlupa nak ambil gambar seperti Kuew teow Latna Thai Utara (saya makan di sebuah restoren bernama Halal Restaurant di Khlong Hae) dan keropok udang (beli kat Pasar Terapung Khlong Hae...pasar ni hanya buka dari Jumaat hingga Ahad sahaja).

Malas nak taip banyak-banyak, tengok dan baca captions bawah gambar tu ok..

Halal Restaurant di Khlong Hae...Restoren ni betul-betul di simpang
 masuk jalan ini...ia restoren dua tingkat. Kalau terus ke depan
dalam 500 meter jumpa Masjid Songkla...kat sini la saya makan
Kueh Teow Latna Utara...kuah dia ada rasa masam-masam sikit...
rupa-rupanya ada campur tau chu. Harga makanan saya tu 50 Bath.


Pandangan dari depan restoren...masa kami lalu dan berhenti
depan kedai ni, ingatkan kedai ni tak buka sebab sunyi je...
rupanya terlindung dengan pokok-pokok jadi tak perasan ada orang...
kami makan kat ruang sebelah kiri tu...masuk ikut situ...
harga makanan kat sini tak lah mahal sangat, tapi atas
50 Bath (lebih kurang RM5).

Kuih kerak masih dalam acuan...kuih ni dibuat daripada tepung beras...
menurut kawan saya tu, kuih ni dah moden sikit, dulu tak ada
la letak inti jagung...tak ingat pula inti apa yang dia bagi tahu...mungkin gula kot!


Kuih Kerak berintikan jagung..ini lah rupanya bila dah dikeluarkan
 dalam acuan...saya beli satu pinggan polisterin 20 Bath..ada
dalam 10 keping rasanya (tak kira pun)


Ini adalah Apam Lambung yang dah siap masak...
Masa nak bungkus akan ditabur kelapa parut di atasnya...
20 Bath harganya untuk satu acuan tu..


Acuan Apam Lambung...dipanggil apam lambung sebab
masa keluarkan dari acuan akan dilambung-lambung
 dahulu baru diletakkan dalam tray atau dibungkus...

Pulut Ayam Thai...20 Bath...kenyang makan pulut ni...


Dari kiri atas: Apam Lambung, Kuih Kerak dan Pulut Ayam Thai...
Semua ni beli kat pekan Chana, Thailand


Sarapan pagi saya, Nasi Ayam Thai...(tak ada sup macam kita
 kat sini..Nasi tu guna beras wangi)..tuan rumah dan jiran saya
 suami isteri yang masak...sedap juga..

Pasar Terapung, Khlong Hae..Para peniaga makanan menjual makanan
 atas sampan...masa saya pergi ni tak ramai sangat peniaga
dalam sampan ni sebab mereka banyak berniaga di sebelah atas...jika tidak, penuh peniaga sampai ke seberang sungai..


Satu lagi tarikan di Pasar Terapung...pembeli boleh buat
pilihan sama ada nak beli air minuman dalam bekas biasa
atau dalam tembikar ini...dalam tembikar harganya 25 Bath
(kalau tak silap saya).


Ini pula adalah luk cup (kalau kat Malaysia selalu buat
untuk hantaran kahwin). 


Insya-Allah, dalam masa terdekat ni akan ke sana lagi...dan akan cari lagi makanan halal yang best-best...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan