Pakar perkembangan bayi percaya
bahawa tahun-tahun pertama kehidupan bayi merupakan tempoh utama pembelajaran
berlaku. Anda tidak perlu muzik-muzik klasik, pita-pita belajar bahasa atau
kad imbas untuk merangsang otak bayi atau kanak-kanak. Alat pembelajaran terbaik
baginya ialah ANDA. Bercakap, menyanyi dan ketawa bersama-sama. Jenis-jenis
interaksi-interaksi harian begini adalah lebih penting. Namun, kadangkala
memang sukar untuk memikirkan cara-cara baru untuk merangsang anak kecil anda
(terutama sekali apabila anda tidak tidur malam meredakan tangisannya) .
50 aktiviti menarik (dan berdasarkan
sains) yg disyorkan ini pasti membuahkan hasil.
1. BERTENTANG MATA. Ambil peluang ketika mata si kecil terbuka luas dan lihat dalam-dalam anak matanya. Bayi kecil dapat mengenal wajah di awal usia dan wajah anda adlah yang paling penting. Setiap kali dia merenung anda, dia sedang membina memorinya.
2. BERCAKAP-CAKAP DENGANNYA. Walaupun
reaksi yang akan anda dapat adalah rupa keliru dan hairan di wajahnya, cuba
berhenti sebentar di antara ayat untuk menggalakkan bayi memberi reaksi.
Lama-kelamaan, dia akan dapat menangkap ritma perbualan dan mengisi ruang
kosong yang anda biarkan senyap tadi.
3. JIKA BOLEH, SUSUKAN DENGAN SUSU BADAN. Lakikan
selama mana yang anda boleh. Tahukah anda bahawa kenyataannya adalah,
kanak-kanak bersekolah yang disusukan badan semasa bayi tinggi Iqnya.
Tambahan pula, dengan menyusu badan anda dapat merapatkan hubungan dengan
bayi sambil menyanyi, bercakap atau membelai rambutnya.
4. JELIRKAN LIDAH. Kajian menunjukkan bahawa bayi yang baru lahir semuda dua hari dapat meniru pergerakan wajah yang mudah – ia menandakan kaedah penyelesaian masalah di awal usia.
5. HASILKAN BUKU BINATANG. Sekali
lagi anda melawat zoo, ambillah gambar-gambar haiwan kesukaannya untuk
dialbumkan. Kemudian, ‘bacalah’ buku itu bersama-sma sambil menamakan haiwan
yang dikenali atau membuat bunyi-bunyi binatang dan cerita haiwan.
6.
GELETEKLAH BAYI ANDA. Geletek keseluruhan tubuhnya. Ketawa, merupakan langkah
pertama dalam perkembangan humour bayi. Permainan seperti ‘cak cekur’ dan
‘labah-labah panjat perigi’ dapat mengajar anak bagaimana hendak menjangka
apa yang bakal berlaku.
7.
TUNJUKKAN PERBEZAAN. Pegang dua keping gambar lebih kurang 8-12 inci jaraknya
dari muka bayi anda. Gambar-gambar tersebut seharusnya lebih kurang sama
tetapi ada sedikit perbezaan (mungkin salah satunya ada pokok dan satu lagi
tiada). Bayi yang masih kecil pun boleh melihat kedua-duanya dengan teliti dan
mencari perbezaannya. Ini dapat membantu perkembangan dalam pengecaman huruf
dam pembacaan apabila dia besar kelak.
8.
BERKONGSI PANDANGAN. Bawalah bayi anda berjalan-jalan dalam pendukung bayi
yang boleh diikat ke badan anda dan beritahu semua perkara yang anda nampak
kepadanya. “Tengok anak kucing tu” atau “Besarkan pokok ni!” atau “ Dengar
tak bunyi bomba tu?” – untuk membekalkan bayi anda dengan sebanyak mungkin
perbendaharaan kata.
9. NYANYIKAN LAGU UNTUKNYA.
Belajarlah sebanyak mungkin lagu yang anda boleh atau rekalah lagu anda
sendiri (“mari kita tukar lampin, tukar lampin, tukar lampin….”). Mainkan
lagu Beethoven atau Beatles… Ada kajian yang mencadangkan bahawa mempelajari
ritma muzik, ada kaitan dengan pembelajaran matematik.
10.
GUNAKAN MASA MENUKAR LAMPIN SEPENUHNYA. Gunakan waktu menukar lampin untuk
mengajar bahagian-bahagian badan atau pakaian. Ceritakan sambil menukar
lampin untuk mengajar bayi menjangka rutin.
11. SENTUH DAN RASA. Simpan sekotak
helaian kain dengan tekstur yang berbeza-beza; sutera, kain tuala, kain kapas
dan linen. Perlahan-lahan sapukan kain-kain tersebut pada pipi, kaki dan
perut bayi sambil bercerita bagaimana rasanya.
12.
PERGI MEMBELI-BELAH. Bila anda perlukan rehat daripada menari dan menyanyi,
lawatlah pasaraya. Wajah-wajah, bunyi-bunyian dan warna-warna yang ada di
sana menghiburkan bayi.
13. BERI KATA KUNCI. Jika anda
berkata “Mak nak buka lampu ni,” sebelum menekan suis, anda sedang mengajar
sebab dan akibat.
14.
BERI KEJUTAN. Kadangkala, gembirakan bayi dengan meniup muka, tangan atau
perutnya perlahan-lahan. Cuba tiup sambil membuat corak dan lihat reaksinya.
15. SEDIAKAN BANYAK TISU. Jika bayi
anda suka main tisu, biarkan sahaja. Dengan hanya beberapa sen, anda mendapat
alat mainan deria yang boleh direnyuk dan digosok. Sorokkan mainan kecil di
bawah tisu dan biarkan dia mencari.
16.
BACA BUKU. Berulangkali. Saintis telah mendapati bahawa bayi semuda lapan
bulan dapat belajar mengenali turutan dalam cerita jika dibaca dua atau tiga
kali berturutan – ia dipercayai membantunya belajar bahasa.
17. MAIN CAK-CAK. Menyorok-nyorok
bukan sahaja dapat membuatkan dia ketawa. Bayi anda belajar bahawa objek
boleh hilang dan muncul kembali.
18. JANGAN LUPA REHAT. Luangkan masa
beberapa minit sehari dengan hanya duduk di atas lantai bersama bayi anda –
tanpa muzik, tanpa cahaya terang, tanpa mainan. Hanya biarkan anak meneroka
dan lihatlah ke mana dia membawa anda.
19.
MAIN DENGAN WARNA. Pilih satu warna dan suruh anak anda cari objek lain yang
sama warna sewaktu anda berdua berjalan atau menaiki kereta bersama.
Kemudian, suruh pula anak memilih warna untuk anda pula mencarinya
20. BIARKAN DIA BERMAIN DENGAN
MAKANANNYA. Apabila anak sudah boleh makan, hidangkan makanan dengan tekstur
yang berbeza – termasuklah kacang pea dimasak, bijirin, pasta atau cebisan
daging dikisar. Dia dapat berlatih mencubit dan meneroka deria rasanya.
21. ANGKATKAN SAHAJA. Jika bayi anda
asyik menjatuhkan barang mainannya dari kerusi makannya yang tinggi,
angkatkan dan beri kembali kepadanya walau berapa kali pun dia melakukannya.
Dia sebenarnya sedang belajar dan menguji hukum graviti. Berikan dia beberapa
keping kertas atau bola tennis, letakkan besen besar di bawah kerusinya dan
biarkan dia menjalankan eksperimennya sendiri.
22. BIAR DIA MEMBEBEL. Bayi anda memahami suara tinggi dan bunyian aneh yang anda buat.
23. LATIHAN MENEKA. Gunakan beberapa
cawan plastic dan sorokkan satu permainan kecil di bawah salah satu cawan
tersebut dan biarkan dia meneka sambil mencari mainannya.\
24. BINA LALUAN HALANGAN. Tingkatkan
kemahiran motor dengan meletakkan kusyen sofa, bantal, kotak atu permainan
dia tas lantai dan kemudian tunjukkan kepada bayi bagaimana hendak merangkak
di bawah, di atas atau di sekeliling halangan tersebut.
25. IKUT RENTAKNYA. Semakin anak anda
membesar, dia semakin suka mencuba kreativitinya untuk melihat jika anda
benar-benar mengikut apa yang dia lakukan seperti membuat bunyi aneh,
merangkak secara terbalik atau ketawa.
26. BUAT MUKA LAWAK. Kembungkan pipi
dan suruh anak sentuh hidung anda. Bila dia sentuh sahaja, poof! Tiupkan ke
mukanya. Suruh dia tarik telinga anda dan jelirkan lidah. Buat bunyi yang
pelik ketika dia memegang kepala anda. Amalkan rutin yang sama tiga ke empat
kali dan kemudian tukar caranya untuk membiarkan anak kembali meneka.
27. RASA SEKELILING ANDA. Berjalan-jalanlah di sekitar rumah dengan mendukung bayi. Letakkan tangannya pada tingkap, kain, daun dan objek-objek selamat yang lain sambil me’label’ barangan tersebut. 28. CERITAKAN KISAH DONGENG. Pilih kisah dongeng kegemarannya dan tukarkan nama watak utama ke nama anak supaya dia seronok. 29. BAYANGAN WAJAH. Biarkan bayi anda merenung dirinya di dalam cermin. Dia mungkin menyangka yang dia sedang memerhatikan budak comel yang lain, tetapi dia akan menyukainya bila bayi “yang lagi satu” senyum dan melambai padanya.
30. (KADANGKALA) BIARKAN DIA JADI
BOS. Bina keyakinannya dengan memberi peluang untuk dia memilih salah satu
daripada dua pilihan: mangkuk berlainan warna ketika waktu makan, contohnya.
Dia akan tahu bahawa keputusannya diambil kira – dan boleh berlatih menghafal
nama warna.
31. GOYANGKAN BADAN. Ajar anak untuk
menari twist dan menjerit, mengepak seperti ayam atau berpusing seperti
ballerina. Boleh juga menggoyangkan badannya dengan berzikir contohnya
LAILAHAILALLAH..LAILAHILALLAH .
32. JADILAH TAMAN PERMAINAN.
Berbaring di atas lantai dan biarkan bayi anda memanjat dan merangkak di atas
anda. Ia lebih murah daripada membeli gymnasium mainan dan lebih
menyeronokkan. Anda dapat meningkatkan koordinasi dan kemahiran menyelesaikan
masalahnya.
33. KIRA SEMUANYA. Kira berapa banyak
blok kayu yang boleh anak anda susunkan. Atau jumlah anak tangga dalam rumah
anda. Atau jari jemari tangan dan kakinya. Kira dengan kuat dan pasti dia
akan mengikut anda.
34. GUNAKAN MASA BERCERITA SEPENUHNYA. Tunjukkan segala gambar dengan terperinci, dan Tanya anak anda segala jenis soalan daripada soalan abstrak (“adik rasa kenapa Pekan nak makan telur tembakul ibunya?”) sehinggalah ke soalan konkrit (“Pernah tak adik nampak kucing putih?”) 35. TUTUP TV. Bayi anda memerlukan interaksi secara berdepan drngan seseorang yang tidak dapat diberikan oleh rancangan TV, walau sebaik manapun rancangan itu mengajarnya
36. TUKAR PEMANDANGAN. Tukar
kedudukan kerusi makannya di sebelah meja yan lain. Anda dapat mencabar
memorinya untuk mengingat di mana hidangan diletakkan setiap kali waktu
makan.
37. MAIN PERMAINAN MEMORI WAJAH
KELUARGA. Ambil gambar wajah-wajah ahli keluarga yang penting dlam kehidupan
bayi anda, buat dua salinan bagi setiap satu gambar – dan anda sudahpun ada
satu set kad suai padan. Susunkan ia menghadap ke atas di atas lantai, dan
bantu anak anda mencari dua kad yang serupa. Semakin bayi anda membesar, anda
boleh mengubah cara bermain dengan menyusunnya menghadap ke bawah
(menelangkupkannya) .
38. RAKAM VIDEO UNTUKNYA. Tonton video bayi anda mandi buat kali pertama, belajar merangkak, main dengan nenek dan datuk bersama-sama dengannya. Ceritakan kisah video itu untuk mengasah kemahiran berbahas dan memorinya.
39. MAIN HUJAN. Lompat ke dalam lopak
air yang besar. Duduk di atas rumput basah bersamanya. Walaupun kotor, ianya
menyeronokkan dan merupakan salah satu cara belajar tentang basah dan kering.
40. MENANGKAP SERANGGA. Tunjukkan gambar serangga tidak berbahaya (kumbang ladybird, cengkerik, rama-rama) di dalam majalah atau buku, kemudian pergi ke taman bunga untuk mencarinya. 41. BERGURAU-SENDA. Tunjukkan gambar Pak Cik Mat dan katakana “Ini Ibu.” Kemudian akui kebodohan anda dan ketawakan ‘gurauan’ anda itu untuk membina naluri humour dalam dirinya. 42. MAIN DENGAN PAKAIAN. Biarkan anak anda bermain dengan pakaian lama ayahnya. Cari kembali topi-topi, skarf atau sarung tangan lama. Main permainan olok-olok dan biarkan kreativiti dan imaginasinya membawa anda. 43. AJAR TENTANG ISIPADU. Kumpulkan cawan-cawan atau bekas plastik yang berbeza saiz, dan biarkan anak anda memenuhkan air ke dalamnya. Kadangkala, dia akan hanya menuangkan sehingga setengah penuh. Terangkan kepadanya cawan yang mana lebih besar dan yang mana lebih kecil.
44. HASILKAN ALBUM KELUARGA. Masukkan
gambar saudara mara jauh dan dekat, selalulah melihatnya untuk membina memori
anak anda. Sewaktu neneknya menelefon, tunjukkan gambar nenek sewaktu anak
bercakap dengannya di telefon.
45. SURUH ANAK MEMBUAT KERJA. Anak kecil boleh membantu mengasingkan pakaian yang ingin dicuci mengikut warna. Dia juga boleh mengasingkan bajunya di antara baju-baju lain. 46. PERGI KE PERPUSTAKAAN. Ambil peluang bila perpustakaan anda menganjurkan sesi bercerita atau tayangan teater boneka. Selain itu, barisan buku-buku juga pasti tidak menjemukan. 47. CONTOHI CARA SESAME STREET. Khaskan satu minggu untuk satu abjad. Contohnya, baca buku yang bermula dari A, makan makanan A, potong snek mengikut bentuk A, dan tulis huruf A di halaman luar rumah dengan kapur. 48. MAIN BERULANG-ULANG. Cari semula permainan lamanya sewaktu dia masih bayi. Anda pasti kagum dengan kebolehannya mencari cara baru untuk bermain dengan permainan lamanya itu. 49. MAIN “TIRU-MENIRU”. Merangkak dengan kelajuan yang berbeza-beza supaya anak boleh meniru anda. Berhenti sekali-sekala untuk bermain permainan lain.
50. BERCAKAP TENTANG PERASAAN.
Peluklah dia waktu dia ingin tidur dan tanya apa yang membuatkan dia gembira
atau sedih hari ini. Apa yang membuatnya marah atau bangga? Anda akan bantu
dia memahami apa yang telah berlaku dan cara melabel emosi. Aktiviti ini
harus dikekalkan sehinggalah dia masuk Universiti nanti.
Sumber:http://www.abinajwan.com
|
“Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.” [Maksud surah al-Fatihah, ayat 6-7]
Tips Merangsang Minda Bayi
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan