Enjoyscrap.com Get ISLAMIC-Graphics


Bayi jadi tempat belasahan orang dewasa..

Dua bulan lepas kita telah dikejutkan dengan kisah seorang bayi perempuan berusia 8 bulan (ketika kejadian) yang dibelasah ibu kandungnya sendiri kerana tekanan perasaan...cerita ini tersebar luas selepas video hampir berdurasi lebih 4 minit itu memaparkan aksi seorang ibu yang membelasah anaknya tanpa belas kasihan..perkara ini telah menimbulkan kemarahan seluruh rakyat Malaysia, malah masyarakat luar juga..walau pun ibu bayi tersebut telah dihukum (tangkapan dibuat pada hari sama kejadian berlaku selepas rakan serumah wanita berkenaan melaporkan kepada polis dan menunjukkan bukti rakaman tersebut), ramai yang merasakan hukuman penjara selama 18 bulan itu tidak setimpal dengan perbuatan wanita tersebut terhadap anak kandungnya sendiri.

Hari ini pula, pagi-pagi lagi aku terdengar berita di stesen radio Sinar FM tentang seorang bayi lelaki di Penampang, Sabah yang berusia setahun yang kelaparan dibelasah bapa sendiri sehingga mencederakan tulang belakangnya...bukan baru sekali bayi malang itu dibelasah. Berdasarkan pemeriksaan doktor mendapati badan bayi tersebut turut terdapat kesan kecederaan pada telinga dan kemaluannya. Malah terdapat juga beberapa kesan luka serta melecur di tapak kaki dipercayai akibat dicucuh puntung rokok. Untuk lebih lanjut klik sini.

Keratan akhbar Metro 29 Jun 2012.

Berita luar negara pula mengenai bayi perempuan berusia 10 bulan yang didera oleh ibu kandung sendiri. Malah, aksi rakaman penderaan itu turut dirakam si ibu...wanita berkenaan Kellie Park, 20, dari West Haven, Connecticut telah ditahan selepas menerima laporan daripada bapa bayi berkenaan yang telah menerima 55 khidmat pesanan ringkas (sms) berupa ugutan dan juga video rakaman perbuatan wanita itu mendera anaknya. Berita lanjut klik sini.

Bayi perempuan berusia 10 bulan yang didera ibu sendiri.
Amat menyedihkan apabila orang dewasa yang sepatutnya menjadi pelindung kepada mereka yang tidak berupaya bertindak sedemikian rupa ke atas anak-anak kecil yang tidak berdosa. Apa guna mereka ini diberi akal fikiran jika tidak digunakan untuk memikirkan baik buruk satu-satu tindakan yang diambil.

Anak-anak ini apa sangatlah yang mereka tahu...mereka hanya tahu menangis dan merengek apabila lapar dan sakit..kita sebagai orang dewasa, cubalah fahami rengekan anak dan beri lah kasih sayang kepada mereka.

Ikutkan hati aku ni...tak sanggup sebenarnya nak baca dan dengar cerita-cerita sebegini..sakit hati sungguh dengan sikap segelintir orang dewasa yang memperlakukan anak-anak kecil sedemikian rupa demi melepaskan amarah dan geram...

Wahai orang dewasa...bersabarlah dengan karenah anak-anak kecil ini..mereka hanya perlukan kasih sayang dan perhatian..tunjukkanlah kasih sayang anda kepada mereka kerana kelak mereka juga akan menyayangi anda..

Di sini aku sertakan doa bagi mengurangkan rasa marah...


Maksudnya : "Aku berlindung kepada Allah dari godaan syaitan yang terkutuk. Ya Allah, ampunilah dosaku dan hilangkanlah kepanasan hatiku dan lepaskanlah aku dari gangguan syaitan yang terkutuk."

Semoga doa ini berguna buat kita semua dan diriku jua...





Tiada ulasan:

Catat Ulasan