Enjoyscrap.com Get ISLAMIC-Graphics


Cerewet Sangat...

Cerewet ni boleh peningkan kepala..yang pening tu bukan orang tu tapi orang keliling...ada je yang cerewet, yang tak betul..jangan macam ni..jangan macam tu...nape tak buat macam ni, nape tak buat macam tu..

Ada org yang cerewet bab makan...kalau makan tu kena pastikan makanan dihias cantik..persembahan tu mesti menarik..(macam dalam Masterchef tu...)baru ada selera nak makan..sedap ke tak sedap ke itu tolak tepi..

Tapi yang cerewetnya bila nak makan tiba-tiba ternampak pulak ada semut atas meja..langsung tak jadi nak makan..semut tu bukan masuk dalam makanan pun...bukannye semut mati pun..semut tu cuma jalan-jalan nak usha-usha makanan je...yang ade pun seekor je pun..itu pun boleh jadi hilang selera makan? Penat je masak sedap-sedap, hias cantik-cantik...tapi lastnye makanan tak disentuh langsung hanya kerana semut seekor...lain la kalau masa nak makan tu tetiba je ade taik cicak jatuh dalam lauk ke...ade lipas mati sebab kena masak dalam kuah ke...cicak kembung perut mati terbungkang tepi lauk ke..atau nampak ulaatt ke!! Ulat?? Geli rasa tekak ni..geli tapak tangan aku ni..geli tengkuk aku..sebab aku dah pernah terkena masa nak makan kat tempat keje...


Macam sedap je makanan tu tapi nape cerewet sangat?
Macam ni ceritanye...masa tu aku dah elok ambil nasi dan letak lauk ikan masak pedas kat tepi pinggan..dah masuk sesuap nasi dalam mulut..tiba-tiba kawan aku jerit..."heee....ada ulat kat ikan..tengok ni"..aku yang tengah makan terus terhenti...nasi dalam lauk tak sempat nak telan..terus gi tengok kat akak tu...Ya Allah...aku nampak ulat yang baru sedang membiak di atas ikan tu...nampak ulat tu terkuit-kuit...yark!!he...gelinya..kalau tak tengok betul-betul memang tak perasan..terus aku buang makanan dalam mulut dan berkumur...yang best tu orang sebelum kami dah selamat pun makan ikan-ikan tu...tentu kenyang sebab ade makanan tambahan kat situ (sebab tengok dalam tray lauk ikan tu dah tinggal sikit)..start hari tu aku trauma nak makan kat situ..boikot tak nak makan kat situ..siap bawa bekal dari rumah lagi..tapi aku bertahan seminggu je..pas tu gi balik makan kat situ..cuma bila tengok lauk yang masak pedas tu ade..aku tak jadi makan...ha...kalau kes cam aku ni boleh la kata cerewet kot! hehehe...

Itu bab makan...ni pula bab pakaian..ini kecerewetan aku la...aku ni kalau bab nak beli pakaian ni memang cerewet sangat-sangat...kalau aku kata nak beli barang tu tak semestinya nanti aku pulang bawa balik barang yang aku nak...bila pergi shopping kompleks konon nak beli pakaian..try baju ni...try baju tu..tengok kt cermin pusing kiri pusing kanan...nampak dah ok..warna dah padan, dah cantik..tapi..hmmm..macam tak best je leher dia ni..luas sangat la...try yang lain..pun sama, muat kat badan..cutting dah ok..semua dah nampak perfect tapi tiba-tiba terperasan ada kotor pula dah kat lengan baju tu...bukan banyak mana pun, ade la secalit kot..aku pun minta tukar dengan budak salesgirl tapi stok dah habis..kalau nak warna lain ade..tapi kalau nak juga warna yang sama, memang dah takde...budak tu kata kalau basuh boleh hilang..ye ke?? Boleh percaye ke ?? Ish! Tak nak la...cancel je la...lastnye tak jadi la nak beli baju yang kita dah suka tu...berpusing la satu shopping complex masuk 1 kedai ke 1 kedai nak cari pakaian lain yang sesuai tapi ade je yang tak kena...

Tapi adik aku pula cerewet bab lipat pakaian...kalau orang lain lipatkan pakaian dia mesti ade yang dia tak puas hati..semua yang kita dah lipat tu dia akan buka balik..kemudian dia akan lipat pakaian tu kemas-kemas, sama besar, susunan pun cantik je..macam kat kedai pakaian tu...macam tu la dia lipat..adik aku ni mane pernah keje kat kedai pakaian pun..

Tapi yang lagi sadis dan geram tu bila ade orang yang cerewet pasa parking..ha...ni aku dengar cerita sorang isteri tu la..suami dia ni kalau nak parking kereta boleh ambik masa lama..nak parking mesti betul-betul masuk dalam kotak parking tu..tak boleh senget..mesti elok je terletak..kalau senget, keluar balik parking dan betulkan...kalau orang tengok la..mesti diaorang kata, orang ni baru nak belajar parking ke..hehehe..yang buat si isteri ni tak tahan bila dia nak cepat tapi si suami masih lagi sibuk dengan membetulkan kereta tu..Ish! susah macam ni...kalau macam ni la..baik cari tempat yang takde kotak parking, ko parking la kat situ...senang sikit!


Masa nak ambik lesen memang kena parking elok-elok dalam petak parking...siap ade palang lagi..

Yang ni lagi satu hal yang memang aku rasa ibu bapa perlu cerewet..ape dia..cerewet nak cari orang yang mengasuh anak-anak kita..nape perlu cerewet? Ye la..kita tentu la nak pastikan anak kita dijaga oleh orang yang betul dan dapat menjaganya dengan baik..takkan la nak bagi kat orang yang dah sah-sah kita tau jenis tak reti nak jaga anak kecik ni..naya nanti anak kita tu...sesekali tu aku nasihatkan korang pegi la jenguk-jenguk anak korang tu...konon-konon nak bagi kuih ke..nak hantar pakaian ke..nak bagi ubat ke..atau pun cakap la terlanjur lalu terus singgah..jangan tiap kali datang jenguk tu korang datang time yang same...mase nak gi jenguk anak tu..masuk dalam dan tengok keadaan kat dalam tu macamana...kat mane anak kita tu tidur..bermain..jangan datang cuma duduk kat luar..kalau diaorang kata anak tido cakap je nak cium anak..kalau diaorang tak bagi juga masuk korang kena berkeras juga nak tengok anak..


Gambar hiasan.

Moralnya...cerewet tu biar bertempat..jangan sampai menyusahkan orang lain..tak kisah nak cerewet ni sebab sesekali memang kita perlu ada sikap cerewet supaya orang tak buat sesuka hati kat kita..tapi berpada-pada la....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan