Enjoyscrap.com Get ISLAMIC-Graphics


Akibat Dadah, Bayi 4 Bulan Diabaikan



Lihatlah gambar-gambar di bawah dan bacalah laporan dari sumber yang saya perolehi di sini.

Keadaan bayi 4 bulan yang amat menyedihkan

Sedih menatap keadaan bayi yang tidak berdosa ini. Akibat terlalu kecewa dan tertekan apabila suaminya ditangkap, si ibu bertindak mengambil dadah sehingga mengabaikan tanggungjawabnya kepada anak kecil yang amat memerlukan perhatian dan kasih sayang. 
Lebih menyedihkan, melihat tubuh bayi ini dengan kesan melecet yang teruk.  Didapati anak ini telah sakit selama dua minggu sebelum seorang penduduk menghubungi pihak Hospital Tengku Ampuan Jemaah (HTAJ) Sabak Bernam.   

Tidak dapat membayangkan penderitaan anak ini tanpa mendapat rawatan sepatutnya. Malahan, berat badan anak ini juga menurun kerana tidak diberi susu ibu atau susu formula, hanya air kosong sahaja. Ya Allah, kasihan sungguh...sedih memikirkannya..Saya juga ada anak dan tidak dapat membayangkan bagaimana jika anak saya langsung tidak diberi makan dan minuman berkhasiat.

Kesan melecet yang tidak dirawat

Andainya tiada sesiapa yang peduli, tidak mustahil anak ini mungkin menderita lebih teruk. Saya kira, perumpaan "Jangan jaga tepi kain orang lain" tidak boleh lagi diguna pakai pada zaman ini. Jika kita masyarakat keliling tidak ambil tahu, siapa yang hendak ambil tahu dan membela nasib mereka yang tidak bernasib baik seperti ini?
Semoga kita semua sedar akan fungsi masyarakat hari ini dan lebih peka dan prihatin dengan keadaan sekeliling..
Saya berdoa, semoga anak ini akan mendapat rawatan terbaik dan kelak dipelihara dengan baik dan membesar menjadi anak yang beriman...amin...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan